niedziela, 23 marca 2014

Cmentarz ewangelicki - Bachórka (I)

Od dziś na blogu pojawiać się będą rzeczy, o które większość znających mnie osób nigdy by mnie nie posądzała. Otóż postanowiłem połączyć swoją fotograficzną pasję z zainteresowaniami, o których zdecydowanie rzadziej mówię. Nigdy wielkim miłośnikiem historii nie byłem, ale na studiach jeden z wykładowców w taki sposób o historii opowiadał, że coś się we mnie obudziło. Tak naprawdę nie bardzo interesuje mnie historia z książek, ale od zawsze interesowało mnie co było kiedyś w miejscach, które znam.
To niesamowite, jak w dzisiejszych czasach Internet taką ciekawość może zaspokoić, bo jeszcze 10-15 lat temu przeszłość odkrywać mogli tylko historycy, dziś każdy z nas. Nawet taki amator jak ja dzięki temu, co może znaleźć w sieci może stać się "odkrywcą."
Tak więc w każdej wolnej chwili starać się będę ruszać w teren, a w naszej okolicy jest co "odkrywać." Postaram się odwiedzić jak najwięcej ciekawych i zapomnianych miejsc, bez żadnego schematu, tak po prostu jedno po drugim, ale z małym wyjątkiem. Otóż w ostatnią sobotę rozpocząłem poszukiwania śladów czegoś, o czym niestety nikt w szkołach nas nie uczył i co dla wielu nie istnieje - Festung Leslau. Ale na to przyjdzie czas ;)
Dziś o miejscu, które mijałem jeżdżąc do pracy wielokrotnie, a nawet nie podejrzewałem, że istnieje. Tuż przy drodze z Bachórki na Brześć znajduje się cmentarz ewangelicki, niestety zniszczony i rozkradziony... Mało kto akurat może mnie podejrzewać o taką bogoojczyźnianą nutę, ale szlag mnie trafia na barbarzyństwo, jakie spotyka takie miejsca. Jak można niszczyć cmentarze dla odrobiny złomu, jak można użyć płyty nagrobnej do zrobienia schodów? Ciekawe jest to, że los taki spotyka miejsca pochówków ludzi o wierze innej niż katolicka... Głupota i fanatyzm niestety nie zna granic kulturowych ani państwowych i kiedyś mogą nadejść czasy, gdy katolickie nagrobki służyć będą jako utwardzenie drogi... Okazujcie szacunek do innych kultur to może i nam ktoś kiedyś w przyszłości szacunku nie odmówi. Bo przecież "żyd", "szwab", "przechrzta" to też człowiek.








0 komentarze:

Prześlij komentarz